TREGREN – Herbie Indoor Garden

Näin kiireellisen päivän päitteeksi, kun vihdoin ja viimein voin istuutua kuvaruudun eteen, ajattelin kirjoittaa teille hieman jostakin muusta. Ne, jotka ovat ennen tätä blogia seuranneet, tietävät minun pitävän myös puutarhanhoidosta. Se on sangen antoisaa. Ja siinä näkee oman työnsä tuloksen. Onhan se toki erittäin kausittaista Suomessa, mutta toisaalta… Parempi että en sano tässä kohden enempää.

Tässä artikkelissa aion kuitenkin keskittyä pariin asiaan. Ensinnäkin sisäpuutarhaan eli Tregren-nimisen yrityksen Herbie-tuotteeseen. Toisekseen… No, jätetään tämä myöhemmäksi!

Pitkään olen tästä laitteesta haaveillut. Sattuipa vielä käymään niin, että avovaimoni äiti – pitäisi kai sanoa siis anoppi – halusi meille tämän laitteen ostaa. Suuri kiitos siis hänelle. Te, jotka ette välttämättä ole kuulleet koko laitteesta – tässä laitteen oman valon alla kuvattuja otoksia esitteestä!

IMG_5291 IMG_5293

Kuten kuvasta käy ilmi, kyseessä on valkoinen laatikko, jonka sisään kaadetaan puhdasta suomalaista kraanavettä (tai kuten meillä Vantaalla keitettyä ja jäähdytettyä elementtikerrostalon pahanmakuista vettä). Kun vesi on säiliössä, lisätään sekaan lannoite. Tämän jälkeen kytketään virta, jolloin pumppu alkaa kierrättää ja hapettaa vettä. Kasvivalo luo myös ihanteellisen valaistuksen yrttien tarpeeseen.

Noh, laitteen toiminta perustuu juuri tuohon veden kiertoon. Kun vesi kiertää, siihen sekoittuu enemmän happea. Happirikkaampi vesi puolestaan yhdessä kasvivalon kanssa nopeuttaa normaalia kasvuprosessia. Multaa ei tarvitse käyttää, jolloin vältytään sotkuilta. Laitteeseen voi istuttaa kaupan valmiita yrttejä (enintään kuusi kappaletta) tai siinä voi lisäosien turvin kasvattaa omat taimet aivan siemenestä lähtien. Näin ollen ruoka on taatusti puhdasta ja sitä saa läheltä ympäri vuoden.

Mitä muuta etua tästä on? Jokainen ruoanlaittoa enemmän harjoittava tietää, miten hinnakkaita suomalaiset yrtit ovat. Kun joihinkin ruokalajeihin pitäisi vielä ostaa kolmea tai neljää eri tuoreysttiä, hintaa kertyy hetkessä kahdeksasta kymmeneen euroon pelkkien “mausteiden osalta”. Puutarha siis takaa, että tuoreita yrttejä on aina saatavilla kertaostoksen jälkeen. Toki hiilijalanjälkikin näin pienenee, sillä yrttien ympärillä on aina tolkuttomasti muovia. Lisäksi Herbie luo valoa huoneistoon ja toimii samalla myös sisustuselementtinä.

Mitä haittaa tai negatiivista – tai tyystin merkityksettömiä seikkoja Herbie synnyttää? Ensimmäisenä on mainittava sähkönkulutus. Perinteinen ruukkuviljely ei välttämättä kuluta sähköä laisinkaan. Tosin nopean laskutoimituksen jälkeen selvisi, että ympärivuorokautisella käytöllä laite kuluttaa peräti alle kaksi (2) euroa kuukaudessa. Suurin piirtein saman verran kuin yksi yrttiruukku maksaa. Melua ei sinänsä synny, mutta kaikille tuttu loisteputken värinä kuuluu. Toisaalta on huomioitava, ettei laite merkitse sitä, etteikö yrttejä tarvitsisi hoitaa – päinvastoin. Edelleen on tärkeää harventaa, katkoa ja poistaa kuolleet kasvustot.

Salaattia, rucolaa, oreganoa, korianteria, persiljaa sekä basilikaa

Salaattia, rucolaa, oreganoa, korianteria, persiljaa sekä basilikaa

Laite siis takaa tuoreiden yrttien saatavuuden ympäri vuoden. Hyvä. Mutta! Mikä meni pieleen?

Kerrottakoon heti alkuunsa, että markkinoilla on kilpailevia tuotteita liikkeellä. Yllätys. Kerrottakoon, että suurin osa kilpailevista tuotteista on kalliimpia. Herbie sekä sen pikkuveli Genie maksavat noin 70 tai 60 euroa. Kalleimmat kilpailevat laitokset kustantavat yli 200 euroa. Kas! Halpa tuote. Silti – rehellisesti. Kuinka moni teistä on kuullut tästä tuotteesta? Miettikää tovi. Selitän sillä aikaa jotain muuta – tarjoten jälleen kuvan esitteestä.

IMG_5292

Esite kertoo, että multaa ei tarvita. Hyvä. Ei sotkua. Lisäksi kasvu on kolme kertaa nopeampaa – mainiota. Ja kas! Tuotehan on suomalainen! BING! Suurin murheenkryyni. Miksi?

Nyt puhun jostakin, johon minulla ei oleteta olevan pätevyyttä. Markkinoinnista. Toisaalta – minä olen uskontotieteilijä. Uskonnolla ilmiönä, taloudella sekä markkinoinnilla on yllättävän paljon yhteisiä piirteitä. Haluan kuitenkin kertoa teille, että tämän vallan mainion laitteen markkinointi on surkeaa. Itseasiassa – sitä ei ole! Muistelen nähneeni ensimmäisen laitteen  vuonna 2012. En ole varma, oliko kyseessä juuri tämä peli, mutta siltä se vahvasti näytti. Olin tuona iltana nauttinut myös melko paljon valkoviiniä. Suokaa anteeksi.

Vuoden 2012 ja 2015 välisenä aikana en ole kuitenkaan kertaakaan nähnyt ainuttakaan mainosta, joka laitetta hehkuttaisi. En kertaakaan. Tämä pikku vekotin on kuitenkin osoitus äärimmäisen kauniista skandinaavisesta muotoilusta, tuote on valmistettu bio-komposiitista, jota käsittääkseni valmistaa vieläpä UPM. Myönnän, että muun muassa Fiskars valmistaa kilpailevaa – joskin rumempaa ja huonompaa laitetta.

On kuitenkin todennäköisempää, että Fiskarsin laite myy enemmän, koska merkki on tuttu ja hyvin brändätty – vaikka tuotteiden hinnat ovat ilmaa täynnä. Meille uskotellaan, että maamme kilpailukyky on surkea, vaikka itseasiassa asia ei näin ole. Maamme markkinointikyky on surkeampi kuin asteikko voisi ilmaista. Suomessa on pohja innovaatioille, mutta me emme osaa myydä niitä. Kun haimme tuotetta Verkkokauppa.com:in toimipisteestä, eteisessä oli iso Honor-merkkisen puhelimen mainos. Mainoksessa oli tämä joku muusikko Sanni. Sanni näytti aika apaattiselta ja pelottavalta. Silti Honor luultavasti myy. Markkinointiin on panostettu. Myynti tapahtuu idolinpalvonnan kautta. Samaa taktiikkaa sovelsi muun muassa Apple, joka myöhemmin kehitti eräänlaisen messiaskultin Steve Jobsin ympärille. Jobs innovoi – esiintyi – myi.

Vaikka tuote on hyvä – ja vaikka sen saa monissa eri väreissä – ei se myy ilman markkinointia. Meidän on turha miettiä, miten saamme enemmän fyffeä firman tilille, jos emme osaa kaupitella tuotteitamme. Olen itse tehnyt myyjän työtä – en ole koskaan saanut huonoa palautetta — tai no silloin kun en annan alennusta tai mitään ilmaiseksi… Se on kylläkin nyt eri asia – mutta se voisi olla myös osa markkinointistrategiaa. Onhan Suomi todistetusti ämpäri-kansan maa.

Toinen esimerkki. Nokia. Ennen ensimmäisen iPhonen ilmestymistä Nokia esitteli insinööritaidon huippuluomuksen, tekniikkanörttien kuolaaman N95-kännykän. Puhelimessa oli 3G. Vau! Mikä meni pieleen? Insinööritaito on vastaus. Hieman myöhemmin Apple esittelee ensimmäisen iPhonen, joka ei tue edes 3G:tä. Arvatkaapa kumpi myi paremmin? Aivan. Apple.

Viimeistään tuolloin suomalaisten olisi pitänyt osata puuttua kahteen ongelmaan: kehoon markkinointiin sekä yksinkerrattomuuteen. Vaikka N95 oli loistava taidonnäyte, se oli monimutkainen, tylsä ja huonosti markkinoitu. Ja nyt Nokia on kaatunut – iPhone elää ja hengittää yhä.

Herbie puolestaan on yksinkertainen, kaunis – ja helppokäyttöinen. Markkinointi ei vain toimi. 30 000 myytyä tuotetta on surkea määrä. Sitä on turha kutsua klassikoksi. Suoritusta heikentää entistä enemmän se, että markkinoilla kalliimmat ja huonommat vastaavat laitteet myyvät.

IMG_5284

Vaikka minulla on nyt haaveilemani laite. Kaunis yrttipuutarha, josta ammentaa lisäapetta – faktat eivät muutu. Herbie jää varjoon. Valitettavasti. Hyvä laite tukahtuu kehnompien alle huonon markkinoinnin vuoksi. Teknologiset innovaatiot eivät merkitse mitään, jos niitä ei osaa soveltaa. Tähän meitä humanisteja tarvitaan. Insinööri osaa ehkä tehdä laitteen, mutta humanisti osaa kertoa kuinka laitteen kuuluisi toimia, jotta se on helppo ja mukava käyttää sekä kaikkein ymmärrettävissä.

Mielestäni tämä vekotin ansaitsee arvosanakseen 5/5, pidän sitä itse esimerkkinä suomalaisesta huippuinnovaatiosta. Markkinoinnista antaisin kuitenkin pyöreän nollan.

Päätän tämän analyyttisen postauksen tähän. Nautin sen kirjoittamisesta, toivottavasti olette saaneet ammennettua sisällöstä edes jotain itsellenne.

– Smu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s